AKAAN KANSALLISET SENIORIT RY

_______________________________________________

Puheenjohtajan palsta

Vuosi alkoi kipeillä pakkaspäivillä. Siitä huolimatta ensimmäiseen kuukausitapahtumaan meitä osallistui runsaat kolmekymmentä jäsentä. Näin hienolla aloituksella on mukavaa jatkaa yhdistysvuotta.

Valtiovallan taholta on pitkästä aikaa tullut myönteisiä uutisia eläkkeensaajille. Vuoden alusta eläkkeet nousevat aiempien vuosien korotuksia enemmän ja samalla ainakin osalla työeläkkeensaajista verotus kevenee. Asiantuntijoiden mukaan tämä merkitsee eläkeläisten ostovoiman paranemista palkansaajia enemmän.

Elinaikakerroin on sen asettamisesta alkaen 15 vuoden ajan vaikuttanut kuukausieläkkeen määrään ainoastaan laskevasti. Ensimmäistä kertaa vuodelle 2024 vahvistettu elinaikakerroin pienentää eläkkeitä 0,3 prosenttiyksikköä edellisvuotta vähemmän.

Alkutalven merkittävin tapahtuma on presidentin vaalit. Paikallislehden uutisen mukaan osa heitä vierailee myös Akaassa. Päivämääristä on varmistunut, että Alexander Stubb vierailee torstaina 18.1. klo 11.30 - 12.00. Paikkana on Toijalan yhteiskoulun auditorio, jonne kaikki ovat tervetulleita. Taustajoukot järjestävät kahvitarjoilun.

Ihmisillä on itsessään sisään rakentunut tarve sosiaaliseen kanssakäymiseen toisten samankaltaisten ihmisten kanssa. Pitkä yhtäjaksoinen rajoitusten aika on vieraannuttanut meitä kodin ulkopuolisista yhteyksistä ja saattaa herättää haluttomuutta lähteä yhteisiin kohtaamisiin. Nyt kun korona-ajan rajoituksista on päästy eroon ja meillä on mahdollisuus jälleen normaaliin elämiseen, meillä on patoutunutta tarvetta yhteisiin tilaisuuksiin.  Meidän on vain voitettava tämä vieraantuminen ja kyettävä ylittämään kotoa lähtemisen kynnys ja osallistua yhteisiin kohtaamisiin toistemme kanssa.

Yhdistyksemme toiminta jatkuu tuttujen kerhojen toimesta. Hallituksen voimin kartoitamme jäsenistön toiveita uusista toimintamuodoista ja pyrimme toteuttamaan niitä mahdollisuuksien mukaan. Tähän tarvitaan osallistujien lisäksi sitoutuneet vetäjät.

Matkat, retket, teatteri- ja konserttivierailut ovat jälleen entiseen tapaan toiminnan keskeisiä painopisteitä.  Valmistelussa on 17. – 19.5. matka kulttuuripääkaupunki Tarttoon yhdessä matkanjärjestäjä LC Viialan kanssa. Hinta on osallistujamäärästä riippuen n. 250 euroa.

Toivomme, että jäsenistö löytää sille tarjotut aktiviteetit ja harrastusmahdollisuudet ja osallistuvat suurin joukoin yhteiseen toimintaan.

Uuden vuoden nyt alettua voimme katsoa tulevaisuuteen hieman luottavaisemmin ja paremmin odotuksin, sillä seurattuani julkista viestintää, näyttää tulevaisuus kehittyvän valoisampaan suuntaan.

Toivotan kaikille jäsenillemme terveyttä ja hyvinvointia vuonna 2024.

Puheenjohtaja

2024 toimintakalenteri

Tammikuu – Helmikuu

Kuukausitapahtuma 04.01.2024 Lounaspirtillä,

esitelmä Rainer Hirvonen, aiheesta liikunnan merkitys fyysiselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille.

Korttipelikerho, muistikerho ja liikuntakerho kokoontumiset

Keilakerho: Akaan keilahalli.

Maaliskuu

Kuukausitapahtuma:Yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous

Esitelmä

Teatteri 08.03.24 Rottien pyhimus, Hämeenlinna.

Huhtikuu

Kuukausitapahtuma:

Esitelmä

Toukokuu

Keilakerho:Akaan keilahalli

Liikuntapäivä

Kesäkuu

Liittokokous

Heinäkuu

Musiikkitapahtuma

Elokuu

Ulkoilmatapahtuma Toijalan satama

Syyskuu

Sieniretki oppaan johdolla

Keilakerho: Akaan keilahalli

Korttipelikerho, muistikerho ja liikuntakerhot kokoontuvat.

Lokakuu

Retki

Keilakerho: Akaan keilahalli

Korttipelikerho, muiostikerho ja liikuntakerho kokoontuvat.

Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous

Marraskuu